Нетрадиційні форми методичної роботи
Рекомендації щодо впровадження нетрадиційних форм методичної роботи
• Чітко сформулювати мету проведення заходу
• Створити позитивну атмосферу
• Використовувати різноманітні методи навчання.
• Опиратися на суб'єктивний досвід учасників.
• Створювати ситуації успіху
• Орієнтуватися на самостійно здобуті знання, давати змогу керувати власним часом.
• Давати змогу кожному висловити думку про ДОЦІЛЬНІСТЬ використання цієї форми роботи.
• Створювати групи зі складом 5-7 учасників.
• Не переобтяжувати заняття теоретичною Інформацією, планувати час на практичне застосування знань.
• Закінчувати заняття розробкою варіантів застосування набутих знань і навичок.
|
Методична робота реалізується як через традиційні (колективні та індивідуальні), так і нетрадиційні форми її організації. Варто оптимально поєднувати різні форми методичної роботи.
Підвищити кваліфікацію вчителів можна лише завдяки розробленню оптимальної системи методичних заходів, надання права вільного вибору тих форм методичної роботи, що максимально враховують потреби, запити та інтереси вчителів.
Розглянемо методику проведення деяких нетрадиційних форм методичної роботи.
у процесі методичної роботи необхідно практикувати ділові ігри, що є активними формами професійного самовияву вчителів, який реалізується шляхом розігрування педагогічних ситуацій, схожих на реальні. Ділові ігри наближують навчання в МО до педагогічної практики. Відтак стимулюють учасників гри до переосмислення аналогічних ситуацій, що виникали свого часу в їхній практичній діяльності, та адекватного оцінювання їх.
Ефективною ділова гра буде за умови, якщо вчителі матимуть достатні знання з відображеної у грі проблеми. Ділова гра передбачає копітку попередню роботу, завдяки якій учителі отримують необхідні знання завдяки різним формам, методам і засобам: наочній агітації, тематичним виставкам, консультаціям, бесідам, обговоренням. Якщо попередньої роботи не проведено, то ділову гру доцільно запланувати як частину заходу, відведеного на закріплення отриманих знань із проблеми.
Доцільно використовувати ділові ігри різних видів:
• організаційно-діяльнісні — для моделювання раніше невідомого змісту діяльності на певну тему;
• імітаційні — для копіювання ситуацій із подальшим аналізуванням;
• ігри-тренінги — для закріплення у вправах певних навичок;
• проективні — для створення власного проекту, алгоритму дій, планування діяльності та захисту запропонованого проекту.
Під час організації та проведення ділової гри роль керівника гри різна: до гри він є інструктором, у процесі її проведення — консультантом, на останньому етапі — керівником дискусії.
Основною метою гри є змоделювати навчально-виховний процес, сформувати конкретні практичні вміння вчителів, здатність швидко адаптуватися в умовах, що постійно змінюються, відпрацювання певних професійних навичок, педагогічних технологій.
Процес організації та проведення гри відбувається в чотири етапи:
1. Конструювання гри — на цьому етапі необхідно чітко сформувати спільну мету методичного заходу, розробити загальні правила ділової гри.
2.Організаційна підготовка конкретної гри з реалізацією певної дидактичної мети:
- керівник роз’яснює учасникам суть гри, ознайомлює із загальною програмою і правилами, розподіляє ролі і ставить перед їх виконавцями конкретні завдання, що повинні розв’язати;
- призначення експертів, які спостерігають за перебігом гри, аналізують змодельовану ситуацію, оцінюють і"і, визначають час, умови і тривалість гри.
3. Перебіг гри.
4. Детальне аналізування гри, підбиття підсумків:
- оцінювання гри, детальне аналізування щодо реалізації цілей і завдань, визначення переваг і недоліків гри та їх причин;
- самооцінювання учасниками виконання отриманих завдань, ступеня особистого задоволення;
- характеристика професійних знань, умінь, виявлених у процесі гри;
- аналізування і оцінювання гри експертами.
Наприкінці ділової гри керівник підбиває підсумки.
Дискусія — це обмін думками в різних ситуаціях, вільне обговорення проблеми, у якому поєднано теоретичні і практичні знання. Метою дискусії є залучення слухачів до активного обговорення проблеми, виявлення протиріч між практикою і теорією; оволодіння навичками застосування теоретичних знань для аналізування дійсності.
Під час дискусії учасники виявляють різні погляди на питання або проблеми і за потреби всебічно аналізують кожну з них на основі своїх знань та досвіду. Учасники дискусії розширюють і поглиблюють власний досвід, інколи змінюють свою думку, дізнаються нові факти, що впливають на їхню поведінку. Ефективність дискусії проявляється у визначенні спільних позицій учасників і розробленні певних рекомендацій.
Перед тим як організувати дискусію, необхідно здійснити таку роботу:
- визначити ключові питання дискусії;
- визначити мету і зміст обговорюваної проблеми, спрогнозувати підсумки;
- скласти план дискусії;
- заздалегідь ознайомити педагогів з основними положеннями обговорюваної теми.
Процес організації та проведення дискусії:
- ознайомлення з проблемою, ситуацією;
- постановка запитань учителям відповідно до плану;
- організація обговорення протилежних поглядів на проблему;
- підбиття і обговорення підсумків.
У висновку ведучий відзначає активність або пасивність аудиторії, оцінює відповіді педагогів, спростовує неправильні судження, доповнює неповні відповіді, робить загальний висновок за результатами обговорення, дякує педагогам за здасть в обговоренні.
Ведучий дискусії має добре знати проблему, тему дискусії, вивчити позицію і аргументи опонентів, не допускати відхилення розмови від предмета дискусії, підміни понять.
Продемонструвати знання, поділитися досвідом, ідеями можна під час дебатів. Вони є чітко структурованим і спеціально організованим публічним обміном думками між двома сторонами з актуальної теми. Основна мета дебатів — переконати суддів у тому, що ваші аргументи кращі, ніж аргументи опонентів.
Під час дебатів висловлюють твердження — тему дебатів, яку з'ясовують за допомогою дефініцій.
Формулюючи твердження, слід пам’ятати, що воно повинно бути:
- суперечливим, викликати зацікавленість; збалансованим;
- чітким;
-піддаватися дослідженню.
Учасниками дебатів є:
- той, хто підтримує припущення;
- той, хто спростовує припущення.
Переконати опонентів у правильності власної думки дає змогу метод «Прес». Відповідно до цього методу необхідно розкрити власний погляд, з'ясувати причину появи думки та на чому грунтуються докази. Відтак навести приклади, додаткові аргументи, факти, що підтверджують думку, і узагальнити її. Тривалість виступу кожного учасника обмежена та однакова для усіх.
Процес організації та проведення дебатів;
- планування загального перебігу бесіди і повідомлення учасникам теми запланованої дискусії;
- відкриття дебатів, нагадування теми та представлення плану проведення обговорення;
- спостереження за регламентом та обмеження виступи учасників [3-5 хв.).
До дискусії необхідно залишити якомога більшу кількість учасників і дати їм можливість висловити власну думку.
Упродовж дебатів ведучий пропонує обговорити питання за планом та підбити їх підсумки. Після обговорення ведучий підбиває загальний підсумок або дає змогу одному з учасників проаналізувати схоже та відмінне в позиціях із кожного питання.
Під час дебатів слід дотримуватися таких правил:
- говорити правду;
- поважати опонента;
- мислити критично;
- висловлюватися чітко та лаконічно.
Обов’язки учасників дебатів:
- презентувати аргументи та докази, які доводять їх цінність;
- cпростовувати твердження опонентів;
- у разі потреби перебудовувати свої аргументи.
«Купити» може той, хто обгрунтовано і професійно доведе доцільність запровадження певної ідеї в навчально-виховний процес, передбачить її наслідки.
Метою аукціону є розширення й поглиблення знань учителів із конкретної методичної теми, удосконалення педагогічної майстерності, ознайомлення з перспективним педагогічним досвідом, знайомство з педагогами-новаторами.
Організація і проведення аукціону;
- обрання «акціонерного товариства» і ведучого;
- визначення учасниками гри завдань — опрацювати необхідну літературу, проаналізувати перспективний педагогічний досвід із проблеми тощо;
- добір необхідного реквізиту — трибуна для ведучого, гонг, дерев’яний молоток, таблиця для учасників з порядковими номерами, картки для учасників, призи переможцям.
«Акціонерне товариство» готує запитання, «збирає» запропоновані творчі ідеї, розробки, визначає категорію учасників аукціону, час та місце його проведення, розробляє умови та правила аукціону тощо. За один-два тижні до проведення аукціону організатор аукціону через засоби масової інформації дізнається про умови проведення, правила, ідеї, які будуть «продавати». Учасниками аукціону є як учителі, так і педагогічні колективи.
Перед початком аукціону той, хто бажає, «купує» таблички з номерами, які дають їм право участі у «купівлі-продажі». Для цього необхідно відповісти на певне запитання з проблеми або самому поставити запитання.
Під час аукціону ведучий пропонує «купити» певну ідею, розробку. Учасники аукціону відповідають на запитання, а ведучий після кожної аргументованої відповіді рахує до трьох. Якщо до удару гонгу ніхто з гравців не зголошується давати відповідь, ідею оголошують «проданою».
За допомогою карток різних кольорів «акціонерне товариство» оцінює відповіді. Оцінки фіксують. Учасника, який має найкращі оцінки, нагороджують призом і оголошують переможцем.
На завершення аукціону учасники пропонують обмінятися думками і враженнями.
Орієнтовні запитання для самоаналізу уроку
1. Мотиваційно-цільовий аспект.
1. Наскільки конкретно здійснено цілепокладання уроку? Чи доведено його до відома учнів?
2. Чи стали визначені цілі особистісно значущими для учнів?
3. Чи було забезпечено мотиваційну готовність і позитивний настрій учнів на уроці? Які педагогічні прийоми для цього було використано?
4. Чи проаналізували домашні завдання?
2. Організаційний аспект.
1. Яка форма спілкування переважала на уроці; монолог, діалог, полілог?
2. Як актуалізували знання учнів?
3. Яка форма роботи переважала на уроці: фронтальна, індивідуальна, парна, групова?
4. Чи були запропоновані різні види завдань? Як стимулювали учнів до самостійного вибору завдань і форм їх виконання?
5. За допомогою яких способів було створено ситуацію успіху на уроці?
6. Наскільки проявили толерантність у взаєминах з учнями?
7. Чи було враховано індивідуальні пізнавальні можливості, темп і стиль навчальної діяльності учнів? У який спосіб це здійснили?
8. Чи диференційовані домашні завдання відповідно до рівня навчальних досягнень учнів?
3. Рефлексійно-оцінний аспект.
1. Чи аналізували учні власну діяльність?
2. Які форми аналізування застосовували учні: самоконтроль, самоаналізування, взаємо- оцінювання, колективне оцінювання чи інші?
3. Чи оцінено оригінальність суджень, правильність і раціональність способів розв'язання завдань учнями? |