Пятница, 03.05.2024, 00:40
Сайт комунального закладу "Опорна школа "Оскільський ліцей Оскільської сільської ради 
Ізюмського району Харківської області""
2022/2023 навчальний рік
Головна | Реєстрація | Вхід Вітаю Вас Гость | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Інфо [2]
Інформація загальна
Новини [150]
Новини бібліотеки
Корисні посилання [0]
Корисні посилання
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 71
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

Модель та основні функції шкільної бібліотеки

ОСНОВНІ НАПРЯМКИ РОБОТИ БІБЛІОТЕКИ

Шкільна бібліотека є фундаментом освіти й самоосвіти, берегинею людського знання. Тому бібліотека:

  • допомагає учню оволодівати програмовими знаннями та закріплює їх бібліотечними засобами;
  • виховує бажання самостійно розширювати межі знань;
  • продовжує ознайомлення з різноманітними джерелами інформації та навчає розуміти, користуватися ними.

Бібліотека сприяє інформаційному забезпеченню навчально-виховного процесу, самоосвіті учнів та вчителів, проведенню позашкільних (позаурочних) заходів, науково-методичному та пізнавальному пошуку читачів, формує в них основи інформаційної культури.

Шкільній бібліотеці, як і навчальному закладу, належить важлива роль у вихованні високоосвіченої людини, вихованні громадянина. Тому на сьогодні вона повинна бути інформаційним центром, місцем психологічного розвантаження, що сприяє прилученню дітей до історії своєї держави, культури народу.

   ОСНОВНІ НАПРЯМКИ РОБОТИ БІБЛІОТЕКИ

 

Робота

з

бібліо-

течним фон-

дом

 

Інфор-

маційне

забезпе-

чення навчально-виховного процесу

 

Довідково-бібліо-

графічне забезпе-

чення навчально-виховного процесу

 

Діяльність бібліотеки на допомогу навчально-виховного процесу

 

Вивчення та розвиток читацьких інтересів

 

Популя-

ризація літера-

тури

Робота шкільної бібліотеки спланована і ведеться відповідно плану роботи навчально-виховного комплексу та нормативних документів, які регламентують роботу шкільної бібліотеки:

– Положення про бібліотеку загальноосвітнього навчального закладу (наказ МОНУ від 14.05.99 №139);

– Конституція України;

– Закон України «Про бібліотеки і бібліотечну справу» (від 27.01.95 №32/95-ВР);

– Положення про шкільну бібліотеку (затверджене директором школи від 01.09.10);

– Інструкція з обліку документів, що знаходяться в бібліотечних фондах (наказ Мінестерства культури і туризму України від 03.04.07 №22);

– Інструкція про порядок комплектування та облік підручників і навчальних посібників (наказ МОНУ від 02.12.13 №1686);

- Алгоритм дій щодо комплектування бібліотечних фондів навчальних закладів підручниками й навчальними посібниками (лист Райво від 13.02.14 №01-17/390);

– Лист Державного казначейства України від 22.09.05 №07-04/1827-7745 «Про віднесення до бібліотечних фондів»;

– Типова інструкція про порядок списання матеріальних цінностей з балансу бюджетних установ (спільний наказ Держказначейства і Міністерства економіки України від 10.08.01 №142/181);

– Інструкція про організацію та порядок обміну, перерозподілу і розповсюдження документів серед бібліотек України через систему обмінних фондів (наказ Міністерства культури і мистецтв України від 23.03.05 №152);

– Рекомендації до складання Звіту з інвентаризації бібліотечних фондів підручників (ХОНМІБО);

– Правила користування бібліотекою Червонооскільського НВК;

- Правила охорони праці для працівників бібліотек (наказ МНС України від 12.12.12 №1398).

Важлива роль відводиться шкільній бібліотеці у формуванні творчої працелюбної особистості, розвитку в неї індивідуальних здібностей і талантів, що сприяє  забезпеченню умов їхньої самореалізації, духовного самовдосконалення, формування вмінь міжособистісного спілкування.

Комплектування бібліотечного фонду ведеться, в основному, через відділ освіти.

Учні середньої та старшої ланки  цікавляться літературою, яка рекомендована для вивчення навчальними програмами з предметів філологічного та природничого напрямків. Старшокласники використовують довідково-енциклопедичну літературу для написання рефератів з історії, біології, фізики, української та світової літератур, художньої культури. Для цього в шкільній бібліотеці є достатньо  енциклопедій, словників, довідників, наукової літератури. Але і довідково-енциклопедичний фонд потребує оновлення.

В шкільній бібліотеці зібрані методичні матеріали на допомогу вчителям-предметникам та класним керівникам з виховної роботи. В зв’язку з переходом освіти на нові сходинки у навчанні і вихованні деякі методичні примірники є застарілими і потребують списання. Бібліотекарем  також надається допомога вчителям при підготовці до уроків та позакласних заходів. Створено каталог з методичної та довідкової літератури, що дає змогу вчителям ефективно готуватись до уроків, вивчати та впроваджувати ефективний педагогічний досвід. Періодично проводилися дні інформації, на яких повідомляється про літературу, що надійшла до бібліотеки, огляди періодичної преси, новинки каталогів.

В умовах обмеженого фінансування, за позабюджетні кошти адміністрацією закладу було зроблено передплату  періодичних видань: «Інформаційний збірник МОН України», «Освіта України», «Директор школи», «Заступник директора школи», «Обрії Ізюмщини», «Освіта та право», «Слобідський край» та ін.

З метою виховання в учнів інформаційної культури читання, вміння користуватися послугами бібліотеки, формування в учнів потреби в систематичному читанні літератури, що сприяє розвитку творчої думки, пізнавальних інтересів і здібностей, протягом навчального року проводилися різні форми роботи з учнями: масові, групові та індивідуальні.  Під час видачі книг дітям велика увага приділяється бесідам, особливо індивідуальним. У процесі проведення таких бесід,  маючи можливість дізнатися про інтереси та запити, надається допомога юним читачам у виборі літератури,. Також належна увага приділяється проблемам, пов’язаними з пошуком і забезпеченням інформацією. Протягом навчального року педпрацівникам та учням надавалися  адресно-бібліографічні, фактографічні, тематичні, уточнюючі довідки, проводилися каталожні консультації.

З метою виховання в учнів любові до книги, поваги до книги, закріплення та розвиток навичок читання, пропагування книги, розвитку художнього смаку і самостійності суджень, формування національної свідомості, характеру, моральних якостей, щорічно проводиться в закладі Тиждень дитячого читання, Тиждень Шевченківських днів, акція «Живи, книго!», конкурс на кращого читача -  «Книгоманія - 2014».

Слова великого педагога В.Сухомлинського - «Читання –одне із джерел мислення та розумового розвитку», стали епіграфом проведення Всеукраїнського Тижня дитячого читання з 17 по 24 березня 2014 року. З метою популяризації дитячої книги, бережного ставлення до книг, розвитку у дітей художнього смаку, творчої уяви, виховання культури мови, естетичного виховання, протягом тижня бібліотекарем та класними керівниками були проведені для учнів початкової ланки:

- бесіди «Правила поводження з книгою», «Поради читачеві»;

- подорож у казку «Розкажу вам, діти, казку»;

- голосні читання та обговорення  дитячих творів Г.Тютюнника;

-  літературно-ігрова подорож «Казка про казку»;

- конкурс оповідача «Дерево читання».

Яскраво, театралізовано пройшов загальношкільний захід «Презентація дитячої книги»  серед учнів 1-4, 5-11 класів. Активними учасниками стали учні у проведенні виставки малюнків-ілюстрацій «Літературні герої моїх улюблених творів». З великим задоволенням учні 4 класу представили виставку поробок  «Літературне морозиво».

Учні середньої і старшої ланки здійснили заочну подорож в «Історію виникнення друкованої книги», «Структуру книги» та «Світ бібліотек», завітали до «Найбільших бібліотек світу», згадали життєвий шлях та літературну спадщину Великих творців українського слова Лесі Українки, Тараса Шевченка.

Захоплююче пройшли літературна гра-вікторина серед учнів 2-3 класів «Сторінками української казки», 6-8 класів «Історія виникнення книги».

Відповідально віднеслись до участі  в І етапі Всеукраїнського конкурсу «Книгоманія - 2014» учасники – учні 6-8 класів (9 учасників). В рамках проведення Тижня дитячого читання відбувся І етап конкурсу. На розгляд журі були представлені читацькі щоденники учасників та презентовано прочитані твори. Переможці І етапу – Борискіна Ліза (8 кл.) та Бугера Анастасія (7 кл.) – стали учасниками ІІ районного етапу даного конкурсу.

Протягом року до уваги читацького загалу працювала літературна вітальня, яка знайомила читачів з творчістю ювілярів: О.Кобилянської (150-річчя з дня народження) – «Пишна троянда в саду рідного слова»; Л.Українки (100-річниця пам’яті) – «Горить моє серце …»; Т.Шевченка (200-річчя з дня народження) – «Вічне слово Кобзаря». Привернули увагу і книжкові виставки: «Книги, які заслуговують на увагу», «Увага! Я нова книга», «Українська дитяча книга».

Червоною ниткою протягом навчального року були проведені заходи щодо вшанування Великого Кобзаря – Т.Г.Шевченка: оформлено книжкову виставку  творів Т.Г.Шевченка «Слово рідне, мово рідна…»; виставки «Шевченка світ у сплетінні ліній» - ілюстрацій до творів Кобзаря та «Тарас Шевченко - художник». Активну участь виявили учні 3-7 класів у проведенні конкурсу малюнків-ілюстрацій «Мої улюблені літературні герої творів Т.Шевченка». Переглянуто, обговорено документальний фільм «Тарасові шляхи» (8-11 кл) та проведено літературну вікторину «Спадщина Т.Шевченка».  Проведено виховний захід для учнів 8-11 класів «Пам’ятники Шевченкові в Україні та за кордоном». Також учні закладу брали участь у районному конкурсі читців творів Т.Шевченка – Григор’єва Єлизавета та Бирискіна Єлизавета  (8 кл.). Григор’єва Єлизавета посіла ІІ почесне місце. З метою ознайомлення учнів з поезіями Т.Г.Шевченка та виховання почуття пошани до творчості Великого Кобзаря, в 6 класі в грудні 2013 року  було проведено інтегрований урок української літератури з бібліотечним «Виразне читання. Декламування напам’ять віршів Тараса Шевченка». Учні читали намам’ять поезії «Думка», «Тече вода в синє море…»,  знайомилися з творами «Іван Підкова», «Тарасова ніч». Читаючи напам’ять вірші Т.Шевченка, учні не тільки вдосконалювали навички виразного читання, але і вчились бачити в поезіях і історичне минуле нашого народу. Разом з вчителем  діти з’ясовували патріотичні мотиви творів, їх героїчний пафос. Вчилися також виділяти художні особливості творів, співставляти, узагальнювати та робити відповідні висновки. Серед читців Шевченківських поезій найкращими декламаторами були Косяченко Аліна, Приходько Ангеліна, Малахова Ганна.

 Шкільною бібліотекою велика увага надається пошуку цілеспрямованих активних форм пропаганди, які забезпечують формування щоденної потреби в читанні книг, роботі з ними. Ефективними формами пропаганди літератури є презентація книги «Увага! Я нова книга!», мандрівки літературними стежками, книжкові огляди «Прем’єра книги», «Наші новинки», предметні тижні, бібліотечні уроки.

Згідно  плану роботи бібліотеки були проведені бібліотечні уроки:

- для учнів початкової школи: «Мандрівка по книжковому місту», «Як народжується книга. Історія книги», «Як берегти книгу», «Види і типи дитячих книг»;

 - для учнів середньої ланки: «Перші бібліотеки», «О, книго, світоче знання, вмінь науки і добра», «Поради читачеві», «Бібліоманія», «Перші енциклопедичні словники, довідники», «Про книгу та бібліотеку. Вибір книги в бібліотеці», «Як правильно читати. Записи про прочитане», «Бібліотека. Вміння вибирати книгу»;

- для учнів старшої школи: «Збереження і популяризація національного культурного спадку», «Тернини і зірки Творчості Лесі Українки – модерніста, реаліста, романтика», «Література рідного краю. «Саме той. В.Ю.Лупейко»», «Бібліографія. Анотація» (в рамках проведення РМО шкільних бібліотекарів), «Структури різних джерел інформації», «Уміння користуватися каталогами», «Готуємося до ДПА. Словники. Довідники. Енциклопедії».

З метою визначення  ставлення дітей до КНИГИ та значення для них читання,  серед учнів проведено анкетування «Що для мене книга?» (4-9 кл.), а також здійснено моніторингові дослідження. В опитуванні взяли участь 60 учнів (додаток 2-5). Серед опитаних учнів:

- 38% надають книзі велику роль у своєму житті;

- 82% учнів вважають, що вміння читати означає мати хорошу техніку читання та допомагає розуміти зміст, вміти його переказувати;

- для 50% книга є другом, порадником і мудрим учителем;

- 64% школярів вважають, що без постійного духовного спілкування із книгою немислиме життя сучасної людини та взагалі життя людства;

- для 38% - книга сприяє розвитку інтелектуальних здібностей та духовному збагаченню;

- 57% учнів зробили висновок, що небажання читати призводить до неуцтва (65% - 4-5 кл.; 56% - 6-7 кл.; 50% - 8-9 кл.)

Для учнів 10-11 класів проведено анкетування «Що краще: комп’ютер чи книга?»:

  • 79% надають перевагу читанню традиційних печатних (не електронних) книг;
  • 24% опитаних надають перевагу читанню у вільний час;
  • 86% вважають читання престижним заняттям;
  • 92% відповіли, що книга все-таки має майбутнє!

Цікаво і захоплююче відбуваються традиційні масові заходи «Прощання з Букварем. Посвячення в читачі», «Екскурсія по книжковому місту» (1-2 кл.), гра-подорож «Словники – твої друзі» (5-6 кл.), літературна  подорож по українським народним казкам «Розкажу вам, діти, казку» (2-4 кл.), «Книга – джерело знань» (7-8 кл.). Систематично організовуються виставки: «Наш вернісаж» (дитячі малюнки-ілюстрації), «Бережи книгу!» (по результатам перевірки стану підручників), «Подарунки спонсорів».

Також протягом року на сайтах закладу та райво оприлюднювалися масові заходи, які були підготовлені і проведені за участю шкільного бібліотекаря:

- «Свято Пана Гарбуза». Відбулося 31 жовтня 2013 року для учнів 4-11 класів, з метою розвитку в учнів інтересу до культурної спадщини свого народу, традицій, почуття прекрасного, виховання любові до рідної землі, природи, вміння бачити красу в оточуючому світі, показати красу осені засобами поезії, музики. Усі учні проявили високу активність, оригінальність у постановці представлення ПАНА ГАРБУЗА та його родини. Виступи відзначилися майстерністю, неповторністю сюжетних ліній. Діти, проявивши акторські здібності, донесли до гостей свята та компетентного журі цікаві історичні, довідкові, навіть загадкові інформації щодо походження та користі вживання для організму людини гарбуза – головного героя свята. На розсуд журі були представлені: «Українське сватання» (4 кл., засобами ІКТ); «Гарбузова родина» (5,6,9 класи); «Іноземець Пан Гарбуз» (7 кл.); «Чудо огороднє - Гарбузище» (пісенно-літературна композиція, 8 кл.); «сватання в королівстві царя Року принцеси Осені» (10 кл.); «Веселий гарбузовий ярмарок» (11 кл.). Для учнів 1-3 класів також пройшло свято Золотої Осені. Маленькі школярі привітали Осінь піснями, загадками, танцями, іграми.

- «Навчайся і пізнаєш світ» шкільна прес-конференція за підсумками роботи клубу «Майбутні мільйолнери», яка відбулася 20 грудня 2013 року. Учасники-переможці - Кізюрін В.А. (вчитель інформатики і математики), Тютюнник М.В. (практичний психолог), учні 10 класу: Кізюріна Юля та Загребіна Маша, дали відповіді репортерам - «представникам» відомих видань («Обрії Ізюмщини», «Харківський кур’єр», «Слобідський край», «Шкільний вісник» тощо), та поділилися враженнями від закордонної поїздки до Польщі в місто Варшаву. Фотоматеріали та розповіді учасників вразили школярів закладу, які теж відчували певну гордість за друзів. Наприкінці прес-конференції відбулося вручення подарунків членам клубу «Майбутні мільйонери», які допомагали реалізувати проект.

- «Бібліографія. Анотація» бібліотечний урок для старшокласників (відкрите заняття для шкільних бібліотекарів району).

- «Ознайомся з депутатом свого округу». Інформація про участь учнів НВК у фіналі обласного конкурсу.

- Проведення Тижня дитячого читання.

- «Тарас Шевченко - художник». Організація виставки для учнів 5-7 класів.

- «Пам’ятники Шевченкові в Україні та за кордоном». Виховний захід для учнів 8-11 класів.

- «Розвиток волонтерства в Харківській області». Інформація про участь команди НВК у тренінгу серед навчальних закладів регіону.

З метою бережного ставлення до книги, в канікулярний час в шкільній бібліотеці активно проходить робота «Книжкової лікарні» по ремонту дитячої книжки.

Категорія: Новини | Додав: chervony_oskil (30.01.2015)
Переглядів: 1079 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
Copyright MyCorp © 2024
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz